Onze identiteit
Wij zijn Christelijke Basisschool 'De Vliet' in Klaaswaal, en willen uw kind laten ervaren dat er goed en plezierig onderwijs wordt gegeven door een team van betrokken leerkrachten. Samen met ouders en leerlingen presteren wij in welbevinden en dragen we zorg voor een goede basisschooltijd.
1. Levensbeschouwelijke identiteit
In de dagelijkse praktijk van ons onderwijs komt de christelijke identiteit voelbaar en merkbaar naar voren. We dragen zorg voor een veilige omgeving, waarin we liefdevol omgaan met elkaar. Het geloof roept ons op om met een open blik naar onze medemens te kijken. Wederzijds respect dient hierbij als belangrijke basis voor verdraagzaamheid.
Concreet betekent dit dat we op De Vliet:
- De dag beginnen d.m.v een dagopening. Deze geven we vorm door verhalen, liedjes en gebed. Hierbij gebruiken we Trefwoord.
- Aandacht hebben voor elkaar. We leven met elkaar mee en hebben interesse in elkaar;
- Op een respectvolle en vriendelijke manier met elkaar omgaan;
- Samenwerking en samenspel stimuleren;
- Van en met elkaar leren door te kijken naar gewenst en ongewenst gedrag. We spreken elkaar hierop aan d.m.v. een compliment of een waarschuwing;
- Er alles aan doen om een rustige en veilige sfeer te creëren;
- Allemaal, elke dag, een nieuwe kans krijgen;
- Het gevoel hebben welkom te zijn. Met onze blijdschap en onze zorgen of verdriet;
- Elkaar in de basis vertrouwen schenken;
- Geduld hebben met elkaar;
- Behulpzaam zijn;
- Laten zien dat we zorgen voor de omgeving/de natuur. We kijken vol verwondering naar de seizoenen/natuur en houden onze omgeving schoon en opgeruimd;
- Praten we op een rustige, vriendelijke en respectvolle toon.
2. Didactische identiteit
Kinderen zijn gebaat bij Regels (orde), Rust en Regelmaat. Wij hechten veel waarde aan de vakken rekenen, taal, spelling en lezen, omdat wij er van overtuigd zijn dat deze de basis zijn voor al het verdere leren.
Wij sluiten aan bij de leerbehoeften van het kind en werken volgens een instructiemodel (expliciete directe instructie) dat structuur biedt, maar ook ruimte voor interactie en differentiatie. Wij willen de kinderen prikkelen om de wereld om hen heen te verkennen, om zo te ontdekken waar hun talenten liggen.
3. Pedagogische identiteit
Kinderen zijn gebaat bij Vriendschap, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid. Van onze leerkrachten vragen wij om kinderen de aandacht geven dat het verdient als uniek schepsel. Wij willen kinderen vertrouwen geven door hen positief tegemoet treden. Kinderen mogen fouten maken, daar leer je immers van!
Wij hechten aan de zelfstandigheid van kinderen en streven ernaar dat zij zich medeverantwoordelijk voelen voor hun eigen leerproces.
Waar wij elke dag aan willen werken is kernachtig samengevat in de volgende zin:
Samen doelbewust.
Dit motto is gebaseerd op onze kernwaarden zijn: Bewust, Ambitieus en Samen