fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Vuurtoren

Ook in de Vuurtoren werken we met een startopdracht. De startopdracht is wisselend van aard. Deze keer moesten de kinderen eigen doelen stellen en nadenken over iets wat een beroep makkelijker kan maken. Hierna kregen ze 20 min de tijd om het idee uit te voeren waarna het gepresenteerd werd. Een pittige opdracht met hele toffe resultaten.

De afsluiter van de dag was 4 plaatjes, 1 woord. Het gaat hier om verbanden leggen en op een andere manier nadenken over dat wat je ziet.

 

 

Trainingsmachine voor kickbokser

 

 

Apparaat die bedenkingen voor je uitvoert en werkt op water

 

 

Computer die je kan programmeren zodat tractor zelf op het land kan rijden

 

 

Voor de architect een apparaat die rechte lijnen kan zetten

De andere ideeën waren:

Een gieter die gericht water geeft zodat er niets naast komt.
Een vliegtuig met zonnepanelen. Redenatie: een vliegtuig vliegt boven de wolken dus in de zon en dan komen zonnepanelen van pas.

De eerste bijeenkomst van dit schooljaar

Op de 3e dinsdag in september konden we eindelijk weer eens samen aan de slag.
Juf Jacoline bracht een hele berg fidgettoys mee. We dachten na over focussen en relaxen, hoe doe je dat?  Zou de minister president relax zijn vandaag. Daarna gingen we aan de slag met het programma van Prinsjesdag Jongondernemen van de universiteit.

Wat is Prinsjesdag en waarom is het er? Welke ministers zijn er en wat doen ze? Is iedere lijsttrekker een minister? Wat is een minister zonder portefeille? Heeft ieder kabinet evenveel ministeries? Waarom zijn er verschillende partijen?
Na al deze vragen was het tijd om een quiz te doen. Stel je bent voor 1 dag minister, op welk ministerie ga je aan de slag? (onderwijs/cultuur/wetenschap, infrastructuur/waterstaat, volksgezondheid wijzijn & sport, justitie& veiligheid).

We kregen ook een opdracht mee voor in de klas. De opdracht is: ga voor jouw klas/school kijken als minister wat gaat er goed (op jouw gebiedsterrein) en wat gaat minder goed (je kan je 'volk' klasgenoten/schoolgenoten om advies vragen.
De uitkomsten van dit gesprek moeten we verwerken in een miljoenennota en daarna maken we een rijksbegroting (hoeveel kost het om dit probleem op te lossen). Tenslotte schrijven we de troonrede waarin de miljoenennota en de rijksbegroting verwerkt worden.

Volgende week horen we van iedereen de troonrede.

Ook in de vuurtoren vieren we ook Sinterklaas. We begonnen met een planning en een startopdracht.

Samen nadenken over de Dobbel. 
Dobbel bestaat uit kaartjes met een heleboel plaatjes. Als je 2 kaartjes pakt is er altijd 1 plaatje gelijk, dat plaatje moet opgezocht worden.

De kinderen hebben een robothand en een robotarm gemaakt. De robotarm zien jullie op de foto